Dag 4: Urban survival

Dag 4

Dag 4 was de laatste dag van de lifestyleweek. Dit was de dag dat het de beurt was aan mij en mijn groepje om 5 urban assignments te doen verzonnen door een ander groepje. De opdrachten lagen op ons te wachten in Nijmegen. De eerste enveloppe lag in de kiosk op station Nijmegen. De eerste opdracht hield in dat we mensen knuffels moesten geven, maarliefst 3 mensen per persoon. Hier moesten we dan een foto van maken. Je had hier lef voor nodig omdat je ten eerste contact moest zoeken met mensen en omdat je deze mensen ook nog moest vragen om lichamelijk contact te maken oftewel een knuffel geven. Hier had je veel lef voor nodig en je moest echt buiten je comfortzone treden, ook was het best een beetje gênant. De uitdaging voor mij was niet het knuffelen zelf maar het aanspreken van de mensen in de eerste plaats. Dit heb ik overwonnen door de aardigst uitziende mensen te kiezen zodat ik me iets meer op mijn gemak voelde. Door deze oefening lette ik er later niet zo op hoe mensen eruit zagen en vroeg ik het gewoon. Uiteindelijk was het een hele leuke opdracht en de reacties van mensen waren uitermate enthousiast en aardig, totaal anders dan ik verwachtte zeker omdat het zo vroeg in de ochtend was. Ik vond het op het begin wel moeilijk om uit mijn comfort zone te stappen maar uiteindelijk ook wel heel leerzaam.

De tweede enveloppe lag bij de kledingwinkel Vera Moda. De opdracht was om met de kledingcollectie van de Vero Moda aan in de etalage te gaan staan in plaats van de paspoppen. We mochten allemaal een paar kledingstukken aan doen. De etalage werd leeggeruimd en wij gingen er in staan. De jongens uit het groepje maakte uiteraard foto’s want ook dat was een onderdeel van de opdracht. Hier had je lef voor nodig omdat iedereen je kon zien en je eigenlijk nogal voor het blok werd gezet. Je moest bij deze opdracht dus heel erg uit je comfortzone stappen waar lef voor nodig was. Ondanks dat dit best een ongemakkelijk was was het echt heel erg leuk om te doen. Bij deze oefening was er voor mij voor het eerst deze dag niet echt sprake van een uitdaging. Ik vond het namelijk ten eerste heel leuk en de winkelstraat was helemaal nier druk omdat het nog vroeg was. Ten tweede moest ik met 2 andere meisjes tegelijkertijd in de etalage staan wat het ook echt een stuk minder eng vond. Ik heb dus eigenlijk niks overwonnen maar alles eigenlijk meteen zonder aarzelen gedaan.

De 3e enveloppe bevatte een opdracht die inhield dat we 5 mensen met een blauwe jas op de foto moesten zetten. Deze opdracht hadden we zo gedaan en was leuk om te doen. Je had hier lef bij nodig omdat je wederom vreemde mensen aan moest spreken waarvoor je uit je comfortzone moest stappen. De uitdaging voor mij was om mensen aan te spreken maar dat ging wel al beduidend beter omdat dit al de zoveelste aanspreek opdracht van vandaag was. Ik heb dit overwonnen door me er maar gewoon over heen te zetten en mensen aan te spreken.

De 4e envelop vonden we in de Hema. De opdracht hield in dat we met iemand die alleen in het in het restaurantje zat een klein gesprekje moesten voeren over de quality of life. Hier had je lef voor nodig omdat je weer een vreemd iemand moest aanspreken over een onderwerp wat mensen eigenlijk niet kennen en wat vrij persoonlijk is. Deze aspecten zorgden ervoor dat deze opdracht best lastig was. Ik ging dat gesprekje doen samen met nog een meisje uit mijn groepje. We hebben uiteindelijk de toiletjuffrouw in haar pauze geïnterviewd. Voor mij persoonlijk was dit niet echt een uitdaging en ik vond het dan ook heel erg interessant maar niet eng. Ik heb bij deze opdracht dus ook niet echt iets overwonnen. In de opdracht stond ook dat we dit interview moesten transcriberen dus dat hebben we gedaan. Voor het interview zie hieronder:

Persoon         Tekst

Tessa Hoe gaat het met U?
Annelyn In het algemeen?
Mevrouw Ik heb geen klagen, ik ben net weer genezen.
Annelyn Oh echt? Oh..
Mevrouw Ja.
Annelyn Oh wat goed, nou dat verhoogt de kwaliteit van leven.
Mevrouw Ja dat kun je toch vast opschrijven, he!
Annelyn Ja
Tessa Ja
Mevrouw De bestraling geeft alleen pijn aan mijn benen. Dus uh, ik heb niks te mopperen!
Annelyn Ja, oh.
Mevrouw Ik ben alleen maar positief.
Annelyn En wat bevorderd de kwaliteit, wat maakt het beter denkt U? Waar U nou gelukkig van wordt?
Mevrouw Oh, van de mensen om mij heen!
Tessa Ja, het is dan ook wel leuk voor U denk ik om hier mensen te spreken?
Mevrouw Ja zeker.
Tessa En wat is nou iets waar U gelukkig van wordt?
Annelyn Ja?
Mevrouw Van mijn kleinkinderen!
Annelyn Awh, haha.
Tessa Aaah, haha.
Annelyn Nou, dank U wel!
Tessa Hartstikke bedankt!

De 5e en laatse opdracht was dat we mensen in de paskamer van de Primark elkaar een complimentje moesten laten geven. Hier had je lef voor nodig omdat je vreemde mensen aan moest spreken en ze ook nog zover moest krijgen om iemand ,het liefst een vreemde, een complimentje te laten geven. Hierbij moest je alweer best wel uit je comfort zone stappen. De uitdaging voor mij was om iemand aan te spreken in de paskamer omdat een paskamer best wel een persoonlijke omgeving is en mensen daar meestal niet gestoord willen worden. Dit heb ik overwonnen door eerst 2 vriendinnen een complimentje aan elkaar te geven en daarna 2 vreemden te zoeken die elkaar een complimentje moesten geven.

Vandaag is mijn ontwikkeling als lifestyle professional bevordert. Ik heb namelijk mentale lef getoond die ik waarschijnlijk later ook zal tonen in het werkveld. Ik heb een aantal opdrachten gedaan waarbij ik me soms nogal opgelaten voelde en ik heb sommige opdrachten gedaan die ik eigenlijk niet durfde. Ik heb door deze mentale lef te tonen mijn grenzen verlegd. Dit zal ik later in mijn werkveld als lifestyle professional zeker nodig hebben om goede trends te spotten en om creatieve en innovatieve concepten te bedenken.

Door deze mentale lef te tonen heb ik sommige angsten en aarzelingen overwinnen. Hier kreeg ik een soort van kick van waardoor ik een hele goede stemming had. Deze stemming bevorderde weer mijn algemeen welzijn en zo mijn quality of life.

Hieronder zijn een aantal foto’s van de dag:

IMG-20141211-WA0031IMG-20141211-WA0030IMG-20141211-WA0026IMG-20141211-WA0020IMG-20141210-WA0003 10632866_893139874051798_99664746265264030_n

Geef een reactie

